Website van Familie Corba
Johanna Zomer
Johanna Zomer, geb. circa 1901, ovl. (ongeveer 1 jaar oud) circa 1902.


Johanna Zomer
Johanna Zomer, geb. circa 1904, ovl. (ongeveer 75 jaar oud) circa 1979.

tr.
met

Hendrik Groot de, geb. circa 1901, ovl. (ongeveer 76 jaar oud) circa 1977.


Hendrik Groot de
Hendrik Groot de, geb. circa 1901, ovl. (ongeveer 76 jaar oud) circa 1977.

tr.
met

Johanna Zomer, dr. van Aaldert Zomer en Margje Corba, geb. circa 1904, ovl. (ongeveer 75 jaar oud) circa 1979.


Margje Zomer
Margje Zomer, geb. te Dalen [dr] Bakkerswijk in de gemeente Dalen op 11 mei 1908, Spinster, ovl. (36 jaar oud) te Deventer [ov] op 11 nov 1944.

tr. (resp. 20 en ongeveer 21 jaar oud) te Almelo [ov] op 19 mei 1928
met

Geert Spang, geb. te Dalen [dr] circa 1906, Opperman.


Aaltien Zomer
Aaltien Zomer, geb. te Zwinderscheveld (Oosterhesselen) op 30 mrt 1911, ovl. (ongeveer 99 jaar oud) circa 2010.


Willem Zomer
Willem Zomer, geb. te Dalen [dr] Dalerveld op 16 mrt 1915, ovl. (ongeveer 87 jaar oud) circa 2002.


Wilhelmine Milder
Wilhelmine Milder.

tr. (Peter 23 jaar oud) te Brunssum [li] op 12 jan 1940
met

Peter Cornellis (Peter) Maassen, zn. van Herman Maassen en Elisabeth Frederika (Frederika) Wiedenhöfer, geb. te Schaesberg [li] op 15 dec 1916, Rooms Katholiek, ovl. (69 jaar oud) te Brunssum [li] op 19 nov 1986.


Johanna Middeljans
Johanna (Anna) Middeljans, geb. te Haarlem [nh] op 9 mei 1952, ovl. (40 jaar oud) te Faro [Portugal] op 21 dec 1992.

Johanna (Anna) Middeljans.
Overlijdensnotities: Om 07.33.20 in de ochtend van maandag 21 december 1992 klapte de Martinair DC-10 Anthony Ruys neer op het vleigveld van Faro in Portugal. Het vliegtuig had 327 passagiers aan boord en 13 bemanningsleden. Van de passagiers, op weg naar hun kerstvakantie bestemming in Portugal, vonden 54 de dood. Twe bemanningsleden verloren het leven. Daarnaast raakten 106 personen zwaargewond. Vlucht MP 495 was daarvoor met een vertraging van 40 minuten van Schiphol vertrokken vanwege problemen met een motor. De straalomkeerder kon niet worden gerepareerd, maar het vleigtuig vertrok niettemin. Na een vlucht van 2 uur en 17 minuten kreeg het toestel toestemming te landen op Faro. Korte tijd daarna informeerde de toren het vliegtuig dat een onweersbui in de buurt van het vliegveld hing en een paar minuten later dat water op de landingsbaan stond. Onweerbuien veroorzaken veelal snelle en niet te voorspellen veranderingen van windrichting en windsnelheid. Er kunnen een microburst of windshear ontstaan die het draagvermogen van het vleigtuig beïnvloeden. Het toestel landde wellicht hierdoor met een dalingssnelheid van 330 meter per minuut, terwijl volgens de fabrikant van het vliegtuig met niet meer dan 200 meter per minuut mag zakken. Op een hoogte van 150 meter hing het vliegtuig nog niet stabiel in de lucht. Volgens richtlijnen van Martinair zou het in dergelijke situatie aanbevolen zijn om de landing af te breken. De Amerikaanse National Transportation Safty Board (NTSB) zegt in een commentaar dat een stabile nadering moet zijn bereikt voordat het toestel een hoogte van 330 meterheeft bereikt. Het toestel landde op het rechter landingsgestel, dat al het gewicht van het toestelmoets opvangen. Het landingsgestel ging sterk, het toestel helde daarom over en de rechter vleugelraakte de landingsbaan en brak af. Het teostel tolde daarna om zijn lengte as en gleed van de landingsbaan. Het vleigtuig brak in twee stukken. Er brak brand uit in het achterste gedeelte en het explodeerde enkele minuten later. D eRaad voor de Transportveiligheid stelde dat de waarschijnlijke oorzaak is gelegen in: een plostelinge en onverwachte variatie in de windsnelheid en -richting (windshear) in de laatste fase van het aanvliegen. Vervolgens een hoge dalingssnelheid en een extreme dwarswind, waardoor een harde landing plaats vond op het rechteronderstel. Andere factoren: de bemanning verwachte geen windshear, een snelle vermindering van het motorvermogen waarschijnlijk door actie van de bemanning en de overschakeling op een hoogte van 80 voet naar handmatig landen in de kritieke fase. De vliegramp in Faro in 1992 heeft in vergelijking met andere rampen weinig aandacht gekregen. De ramp vond bijna drie maanden later plaats dan de Bijlmerramp en Nederland was nog niet bijgekomen van deze schok. Dat de ramp plaats vond in Portugal en niet in Nederland, en dat heeft er waarschijlijk ook toe bijgedragen dat niet veel over de ramp werd gesproken. Veel overlevenden en nabestaanden van de ramp voelen zich door de overhied, Martinair en de hulpverleners in de steek gelaten. De door hen opgerichte Anthony Ruys Stichting probeert steun te geven. Sommige overlevenden geloven dat er wellicht een andere oorzaak was van de ramp.


Jan Middeljans
Jan Middeljans.

tr.
met

Lutgertiena van der Laan.

Uit dit huwelijk een zoon:

 naamgeb.plaatsovl.plaatsoudrelatiekinderen
Antoon*1915 Recklinghausen (D) †1957 Utrecht [ut] 42


Lutgertiena van der Laan
Lutgertiena van der Laan.

tr.
met

Jan Middeljans.

Uit dit huwelijk een zoon:

 naamgeb.plaatsovl.plaatsoudrelatiekinderen
Antoon*1915 Recklinghausen (D) †1957 Utrecht [ut] 42


Trien Smit
Trien Smit.

tr.
met

Anton (Antoon) Middeljans, zn. van Jan Middeljans en Lutgertiena van der Laan, geb. te Recklinghausen (D) op 12 jun 1915, Militair, ovl. te Utrecht [ut] op 12 jun 1957 Heden dertien juni negentiehonderd zevenenvijftig verscheen voor mij, ambtenaar van de burgelijke stand van Utrecht:
van de Walle, Agnes Maria, kantoor-assistente, oud achtendertig jaar, wonende te Utrecht, die verklaarde dat op twaalf juni negentienhonderd zevenenvijftig te tien uur, tien minuten, alhier is overleden, in de ouderdom van: eenenveertig jaar: Middeljans, Anton, militair, geboren te Recklinghausen, wonende alhier, gehuwd met: Corba, Johanna, eerder van echt gescheiden van: Smit, Trijntje, zoon van: Middeljans, Jan en van: van der Laan, Lutgertiena, beiden overleden.

Uit dit huwelijk geen kinderen

 naamgeb.plaatsovl.plaatsoudrelatiekinderen


Auke Reitzes de Vries
Auke Reitzes de Vries, geb. te Leeuwarden [fr] op 31 aug 1833.

Auke Reitzes de Vries.
Moeder van Auke Reitzes is weduwe sinds 31 december 1832.


Cornelis Booy de Vries
Cornelis Booy de Vries, geb. te Leeuwarden [fr] op 17 sep 1829.


Trijntje Bloembergen de Vries
Trijntje Bloembergen de Vries, geb. op 21 sep 1824.


Sybe de Vries
Sybe de Vries, geb. te Leeuwarden [fr] op 23 nov 1821 Kind erkend door de ouders d.d. 22 januari 1823.


Riemke Vlieger
Riemke Vlieger, geb. te Harlingen [fr] op 8 jan 1866.

tr. (resp. 27 en 29 jaar oud) te Harlingen [fr] op 1 jun 1893
met

Klaas de Vries, zn. van Wybe Aukes (Wybe) de Vries en Baukje de Wit, geb. te Harlingen [fr] op 6 nov 1863.

Uit dit huwelijk 5 dochters:

 naamgeb.plaatsovl.plaatsoudrelatiekinderen
Baukje*1889 Harlingen [fr]    
Germentje*1895 Harlingen [fr]    
Willemina*1896 Harlingen [fr]    
Wiepkje*1898 Harlingen [fr]    
Jeltje*1900 Harlingen [fr]    


Germentje de Vries
Germentje de Vries, geb. te Harlingen [fr] op 1 apr 1895.


Willemina de Vries
Willemina de Vries, geb. te Harlingen [fr] op 24 okt 1896.